Novinky programu POSKA

 

!!! Před nasazením verze nejprve ukončete všechny rozpracované objednávky !!!

 

Novinky verze POS 1.00.13 k 9.12.2011

Část pokladny

Pokud se prodejna používá jako CASH, tak se v případě, že zákazník typu A hradí platbu stravenkou připočítává k celkové částce ještě Malus ve výši 3% z ceny stravenky navýšen o DPH 20%

Byl přidán nový pohyb Poh = 267 a Drs = 10 Vlastní spotřeba . Kde je možné evidovat vlastní spotřebu prodejny.

 

Část objednávky - Mor.Budějovice

·         Import SOP  pro Mor.Budějovice byl upraven tak, aby se importovaly pouze položky, které mají v údaji Norma hodnotu A. Pokud tam je N, nebo údaj není vyplněn, tak se neimportuje. Dále se při importu zohledňuje příznak P u dod.registru. Pokud pro daný interní registr není žádná položka označená P, naimportuje se pouze jediný řádek ( a to ten poslední, protože by měl být nejnovější ). Pokud obsahuje alespoň jednu položku s příznakem P, naimportuje se tato položka. Pokud obsahuje více položek s příznakem P, naimportují se všechny položky, které mají tento příznak.

·         Při zobrazení dodavatele, který má položky v Mixu se zobrazí jedna věta řídící, a k ní se připojí od každé příchutě samostatný řádek. Řídící položka nemá vyplněn EAN kód. Příchutě již ano.

·         V případě, že je zboží dodáváno v mixu, tak se prodejnost zobrazuje u konkrétní položky. U řídící věty ne. Tam se zobrazí pouze tehdy, pokud zboží nemá žádné příchutě.

·         Pokud je zboží v mixu, je zajištěna kontrola, aby nebylo možné objednat zboží nad řídící položkou.

·         Bylo upraveno prvotní setřídění položek v rozpracované objednávce. Nyní je tříděno v pořadí registr, řídící položka, dod.registr.

·         Do seznamu objednávek přibyl informativní údaj o počtu položek v objednávce.

·         Do exportního souboru formátu Excel byl přidán údaj Měr.jedn. a přejmenovány sloupky podle požadavků JMB. Dále je možné při exportu k objednávce přidat i krátkou poznámku. Poznámka může mít i více řádků. Pro odřádkování použijte klávesy Ctrl + Enter.

 

 

Novinky verze POS 1.00.12 k 30.11.2011

V menu Čísleníky\Číselníky UZN je možné nadefinovat skupiny UZN pro zboží. U těchto skupin je také možné nadefinovat období platnosti a koeficient přirážky k základní ceně. Tento číselník se využije při výpočtu ceny pro ty systémy, které mají pracovat jako sklad Cash. Nad číselníkem je možné vytisknout opis platných PLU k aktuálnímu dni.

V menu Zázemí\Importy\Import zákazníků je možné naimportovat data pro číselník zákazníků. V současnosti jsou podporovány výstupy pro Hořovice. pro správnou činnost je nutné v souboru IMPORT.INI v sekci ZDROJ doplnit proměnnou 29i_zak, která odkazuje na adresář, kde se nachází soubor s číselníkem zákazníků. Pokud by se číselníky měly pravidelně přenášet, doporučujeme tento adresář nastavit stejně, jako pro běžné číselníky. Soubor s číselníkem zákazníků by se měl odpovídat masce  ZAK*.DBF. Po zpracování se přesune do adresáře se zpracovanými číselníky. Při chybě se nepřesouvá.

V Číselníku zákazníků přibyly informace , které se mohou využít při používání zákaznických karet.

V menu Číselníky\Ostatní\Hladiny slev je možné nastavit jednotlivé hladiny pro nákup, po kterých je možné čerpat odpovídající slevu.

V menu Zázemí\Importy\Import číselníku UZN přibyl import pro nahrání číselníku UZN z modulu MIS. Tento číselník se bude využívat při určování cen ve skladech CASH.

Import ceníku zboží byl rozšířen o údaj UZN. Takže jej bude moci použít pro další zpracování v programu POS. Tento údaj je možné přenášet až z dod.listů VO, takže se na něj pak dají použít různá výběrová kritéria v rámci programů VO, MIS, Přímé dodávky a POS. Správné nasazení je nutné v závislosti na nasazením nových knihoven v modulu MIS.

V okně Prodej je možné zaevidovat korunovou částku pro Platbu sázky Loterie ( PLU 989 ) a výplatu výhry Loterie ( PLU 988 ). Po zadání tohoto PLU se zobrazí dotaz na zadání placené sázky, nebo vyplácené výhry. Využije se to na těch prodejnách, které mají sázkové terminály.

Do okna Prodej byl povolen i prodej korunou pro zboží s DPH 0%. Prodej se realizuje stejným způsobem, jako u sazby 10 a 20%.

Pokud se používá pokladní systém na skladech CASH&CURRY, pak se cena za položku počítá odlišným způsobem. Nastavení, že se jedná o sklad CASH se provádí v souboru POSKA.INI v sekci PROGRAM v proměnné GI_JE_CASH = ANO. Pokud není nastavena, nebo je nastavena na NE, probíhá prodej obvyklým způsobem. V Číselníku UZN je možné nastavit přirážku k ceně, která se má uplatnit v případě, že se nejedná o zákazníka, který je registrován v číselníku zákazníků. Pokud zaregistrován není, zjistí se po zvolení položky zboží odpovídající UZN a jeho přirážka. Pokud UZN nebylo nalezeno, použije se přirážka z UZN = 0. Pokud zákazník je zaregistrován, probíhá prodej obvyklým způsobem.

V číselníku zboží přibyl údaj SCE2, který určuje cenu v druhé cenové hladině. Ta se použije při prodeji v případě, že prodejna má pracovat jako sklad Cash. Dále zde přibyl údaj Pevná, který, pokud je nastaven na ANO, tak se SCE2 při importu nemění do té doby, dokud není cena SCE vyšší, než SCE2. Pokud je nastaven na NE, tak se při každém importu může cena SCE2 změnit podle koeficientu uvedeného u UZN.

Pokud se importuje číselník zboží  a zboží má přiřazeno UZN, které není v databázi, použije se pro výpočet ceny SCE2 koeficient z UZN = 0.

V informacích o tržbě přibyl údaj Zůstatek, který je součtem obratu v hotovosti, vkladu na pokladnu, odvodu hotovosti a výběru CashBack.

V číselníku zákazníků je možné po stisknutí tlačítka Zák.karty zobrazit zákaznické karty daného zákazníka. Z těchto karet může zákazník čerpat slevy.

V menu Zázemí\Nastavení po inventuře jsou činnosti, které by se měly provést po zpracování inventury. V současnosti se zde nachází vynulování stavů zásob. Později tam podle požadavků družstev budou přidávat další akce. Tuto volbu by jste měli spustit vždy po zpracování inventury před prvním nahráním nových číselníků.

Byly upraveny formáty pro tisk cenovek, seznamů a štítků pro variantu prodejen typu CASH. Použití těchto tisků je závislé na nastavení parametru GI_JE_CASH v souboru POSKA.INI.

V menu Zázemí\Importy\Import karet LipnoCard je možné naimportovat číselník karet pro slevy LipnoCard. Importuje se soubor LIPNO*.CSV, který lze vytvořit z excelovského souboru uložením do formátu CSV oddělovač středník. Pro správnou funkčnost přidejte do souboru POSKA.INI do sekce Zdroj proměnnou 29i_lipnocard na adresář, ve kterém se soubor nachází.

V menu Zázemí\Karty LipnoCard je možné zobrazit seznam naimportovaných karet LipnoCard.

Na okně Mezisoučet je možné stiskem klávesy L vyvolat použití karty Lipnocard ( Pouze pro SD Kaplice ). Po provedení prodeje dojde k zablokování karty pro opětovné použití.

V ručním tisku je vytvořen nový typ štítků s cenou pro mrazící boxy. Pokud si přejete vytisknout větší štítky, zvolte při výběry typu tisku volbu Štítky maso.  Tyto štítky je po vystřihnutí možné ohnout a vložit do stojánku pro cenu tak, že zákazník vidí informace pro sebe, a obsluha za pultem naopak informace o PLU pro váhy.

Pro ostatní družstva (mimo Kaplice ) je zajištěno, aby se šuplík otevíral ihned po potvrzení mezisoučtu. Navíc se otevírá vždy. Bylo to provedeno na žádost družstev, protože i při úhradě kartou, stravenkami, či lahvemi se do šuplíku vkládá potvrzení terminálu, stravenka, atd. Také se tím podstatně zrychlí prodej.

V číselníku variant zboží bylo upraveno podbarvování končící varianty. Dříve zůstávala podbarvená žlutě i varianta, která končila aktuální den. Nyní je tato varianta šedá, a zažloutne až druhý den.

Pro Hořovice byla upravena sestava POS_AHP Aktuální hotovost pokladny podle jejich požadavků.

Při komunikaci s terminálem Slezan je zajištěno, aby v případě, kdy terminál není schopen vrátit stav operace, se zobrazil dotaz na obsluhu, jestli operace proběhla úspěšně. V takovém případě musí obsluha vizuálně zkontrolovat údaje na terminálu, a podle výsledku operace zvolit volbu Ano/Ne. Na základě této volby proběhne i dokončení/zrušení operace. Tento stav způsoboval to, že se poslal opakovaný požadavek ( protože operace skončila chybným stavem ) na terminál, a tudíž došlo k opakovanému provedení transakce. V evidenci však byla jenom jednou.

V číselníku prodejen přibyly údaje ZUN zák.karet, který určuje, jakým způsobem se má importovat číselník zák.karet. Pokud je nastaven na 0, tak se nic neimportuje. ZUN = 1 nastaví import na strukturu zákazníků SD Hořovice ( soubor DBF ), ZUN = 2 nastaví import standardní struktury z MIS.

V číselníku prodejen přibyly údaje ZUN exp.poh.zák.k., který určuje, jakým způsobem se má exportovat pohyby na zákaznických kartách. Pokud je nastaven na 0, tak se nic neexportuje. ZUN = 1 nastaví export na standardní strukturu pro MIS.

V menu Zázemí\Exporty\Export pohybů zák.karet je možné vyexportovat soubor s pohyby na zákaznických kartách pro modul MIS.

V menu Zázemí\Saldo dodavatelů je možné jednoduše evidovat dodavatelské náhrady a zobrazit aktuální dluh pro jednotlivé dodavatele. Nad číselníkem je k dispozici i sumární a položková sestava.

 

Novinky verze POS 1.00.11 k 22.8.2011

 

! ! !    Pro správnou činnost platebních terminálů GPE je nutné nastavit v souboru POSKA.INI v sekci TERM1 proměnnou PROPOJEN = ANO. Jinak není možné používat platební terminály.   ! ! !

Bylo odstraněno chybové hlášení při zavírání okna prodej v případě, že nebyla provedena denní závěrka a pracovník ji znova nepotvrdil.

V případě, že používáte PLU doplněné nulami zleva ( což důrazně nedoporučujeme, protože Váhy nejsou schopné vrátit na štítku jednoznačnou identifikaci zboží ), provede se ještě kontrola, jestli se nevyskytuje v číselníku zboží kolizní PLU ( kolizní PLU jsou např. 6, 06, 006 a 0006 ), které má nastaveno příznak váženého zboží. V případě, že se naleznou alespoň dvě kolizní PLU, zobrazí se dotaz na výběr správného PLU. Zvolte odpovídající PLU a pak můžete pokračovat. Pokud stisknete klávesu ESC, nebude toto zboží přidáno mezi prodané položky, a budete jej muset zadat ručně ( např ve tvaru Hmotnost * PLU ).

Bylo urychleno načítání seznamu prodejek sumárních i položkových.

V případě, že dojde k pádu aplikace a prodej není dokončen, zobrazí se po příštím spuštění aplikace tento nedokončený nákup a máte možnost jej vyrušit, nebo dokončit legální cestou.

Na okně Prodej je možné vyvolat seznam nedokončených nákupů za aktuální den ( Klávesa F8 - Další akce a nabídka Nedokončené nákupy ). Pokud se v seznamu vyskytuje nějaký nedokončený nákup, je nutné jej načíst a případně vystornovat. Jinak nebude možné provést denní závěrku.

Před provedením denní závěrky se kontrolují všechny nedokončené doklady. Pokud se v daný den vyskytne nedokončený nákup,nelze provést denní závěrku.

V Číselníku prodejen přibyly údaje Povolit vklad na pokl., který určuje jestli se má v nabídkách vyvolaných z okna prodej zobrazovat vklad na pokladnu a odvod hotovosti z pokladny. Údaj Povolit údaj Zaplaceno určuje, jestli má být v okně Mezisoučet přístupný údaj Zaplaceno, aby se mohly zadávat částky hrazené zákazníkem. Údaj Zobrazit vklady při vrácení určuje, jestli se do v okně pro vrácení /Zaplacení částky má zohlednit i částka vkladů a výběrů na karty. Standardně jsou všechny tyto údaje nastaveno na ANO. Pro Jednotu Kaplici se musí nastavit na Ne.

Na okně Prodej je nastaveno omezení nabídky vkladů a výběrů podle nastavení v Číselníku prodejen (viz bod výše). Standardně je povolen limit pokladny i odvod hotovosti.

Na okně Mezisoučet se zpřístupňuje údaj Zaplaceno podle nastavení v Číselníku prodejen ( viz bod výše ). Standardně je zpřístupněn.

Na okně K úhradě se zobrazují částky navýšené o vklady/výběry v závislosti na nastavení v číselníku prodejen ( viz bod výše ). Současně bylo zajištěno, aby se toto okno automaticky zavřelo v případě, kdy bude částka vrátit rovna 0.

Pro vrácené přepravky je založeno PLU 991. Pokud toto PLU zadáte v programu, dojde k jeho přičtení na zásobu ( znaménko je v prodejce automaticky otočeno ). Pokud si ji přejete vydat, použijte standardní PLU pro přepravky ( tedy 992 ). Nezapomeňte toto PLU zavést i na ústředí.

V menu Zázemí\Pořizování\Prošlé zboží je možné zaevidovat položky prošlého zboží. Tyto hodnoty se pak použijí při výpočtech pravomoci vedoucího. Nad tímto oknem je také možné vyvolat položkovou a sumární sestavu prošlého zboží.

V Denních sestavách je možné zobrazit sumární sestavu prošlého zboží za zvolené období. Standardně se zobrazuje za aktuální měsíc.

V číselníku prodejen přibyl údaj SCE prošlého zboží, který určuje, za jakou částku se má odepisovat prošlé zboží. Standardně je nastaven na 0Kč.

Na číselníku Variant přibylo tlačítko Odepiš prošlé zb., které umožní odepsat zboží neprodané ve variantě do prošlého zboží. Pokud datum konce platnosti varianty není aktuálním dnem, zobrazí se dotaz na to, jestli se má zboží odepsat s aktuálním datem, nebo podle data konce platnosti varianty. Dále bude zobrazen dotaz, jestli se má odepsat pouze aktuální položka, nebo všechny dnes končící varianty. Jednotlivé varianty budou odepsány za cenu, která je nastavena v údaji SCE prošlého zboží v číselníku prodejen. Dále v detailu i v seznamu přibyl údaj Odepsáno, který určuje, kolik položek bylo odepsáno, jako prošlé zboží.

V případě, že v číselníku prošlého zboží se vymaže položka, která má odkaz do varianty, opraví se po odmazání tohoto záznamu i údaj odepsáno.

V okně Prodej se zohledňují i odepsané varianty zboží.

Pravomoc vedoucího byla rozšířena o položky pro zadání prošlého zboží. Také byla upravena sumární sestava.

Při snímání etikety z váhy byla odstraněna kontrolní číslice. Docházelo tím k zaokrouhlení váhy, a tím pádem k navýšení ceny.

V číselníku prodejen přibyl údaj Tisk výč.platidel, který určuje, jestli se má po závěrce pokladního vytisknout i formulář pro výčetku platidel. Standardně je nastaven na Ne.

Pokud si přejete používat nákupní knížky, založte si odpovídající nákupní knížku do číselníku stravenek. Zadejte ji zkratkou kód ( pokud používáte jedinou, doporučuji použít kód N ), vyplňte cenu a datum platnosti. Vlastní uplatnění karty pak proběhne v rámci nákupu na okně Mezisoučet, kde v údaji Stravenky zadáte odpovídající kód.

Pokud u Stravenky nastavíte údaj Jednoráz. na Ano, znamená to, že se může daný typ uplatnit pouze jedinkrát v rámci nákupu.

Na okně Mezisoučet je zprovozněna možnost používat poukázky. Pro vyvolání poukázky stačí v údaji stravenka zadat písmeno P, v takovém případě se zobrazí dotaz na zadání ceny poukázky, nebo je možné rovnou zadat i s hodnotou ( Např.P100 znamená poukázka 100,-Kč, P55 - poukázka na 55 Kč atd. ).

V přístupových právech uživatelů je možné v údaji Po přihlášení nastavit pro každého uživatele, který program se má spustit po přihlášení k programu. Takže každému se spustí jeho odpovídající aplikace. Pokud si přejete spustit aplikaci v běžném rozsahu, nastavte hodnotu na Běžné. Pokud si přejete, aby se rovnou spustilo okno Prodej, zadejte Prodej, pokud si přejete rovnou spustit okno objednávek, nastavte na Objednávka. V zástupci pro spuštění pak nemusí být žádné parametry.

Pokud si zákazník přeje zobrazovat své logo na okně prodej, je třeba uložit obrázek s logem do adresáře C:\POSKA\OBR\LOGA a pojmenovat ho DRUZSTVO.BMP. Vzor loga je v adresáři C:\POSKA\OBR\VZOR.

V souboru pro plnění vah Digi byla po dohodě s technikem NOVUM nastavena velikost 7bodů. Což by mělo vyhovovat pro dostatečnou velikost textu na cenovkách. Pro správnou funkčnost je nutné nakonfigurovat váhy podle pokynů technika.

V číselníku zboží přibyl údaj Automatický tisk, který určuje, které cenovky se nemají tisknout v automatickém tisku sestav. Tento údaj se bude nastavovat přímo z ústředí podle nastavení v čís.prodejen.

V menu Číselníky\Skupiny zboží je možné nadefinovat skupiny zboží, podle kterých se bude dělit sestava pravomoci vedoucího. Tyto skupiny pak bude možné používat při zadávání variant.

 ! ! !   Pro správnou činnost je nutné nadefinovat procenta odpisů pro jednotlivé skupiny.   ! ! !

Sestava Pravomoc vedoucího - položková byla upravena tak, aby se skupinovala podle údajů zadávaných v číselníku skupin zboží. Dále pokud si přejete zobrazit pouze součty za jednotlivé typy a skupiny, stiskněte po načtení sestavy tlačítko Součty a zrušte zaškrtnutí u údaje 0.stup. Pro opětovné zobrazení všech položek jej opět zaškrtněte.

Při pořizování výčetky stravenek je zajištěno, že po založení nové položky je přednastaven datum a typ stravenky, na stejné hodnoty, jako na položce, na které jsme se nacházeli. Kurzor je v takovém případě nastaven na údaj Název. Urychlí se tím zadávání stravenek v rámci jednoho dne.

Na konci dávky Zakončení dne přibylo provedení zálohy databází. Po spuštění se zobrazí dotaz na provedení zálohy. Pokud se potvrdí Ano, provede se záloha databází. Pro správnou činnost je nutné vytvořit dávku pro zálohu ( a případně i zabalení databází a odeslání na centrálu ) a nadefinovat její cestu v souboru POSKA.INI v sekci PROGRAM proměnnou ZALOHA_DB. Dávku doporučujeme uložit do adresáře C:\UTIL.

Byl nahrazen výstražný zvuk při chybném EAN kódu. Nyní je tento zvuk výrazný, takže jej již obsluha nemůže ignorovat. Pro správnou činnost je nutné mít buď externí reproduktory, nebo alespoň interní reproduktor.

Při prodeji je možné používat i nepropojené terminály. V takovém případě je nutné nastavit údaj s souboru POSKA.INI v sekci TERM1 proměnnou PROPOJEN = NE. V ostatních případech musí být nastaveno na ANO. Jinak není možné používat platební terminály.

V číselníku prodejen přibyl údaj Potlačit nuly v záv., který určuje, jestli se mají při tisku závěrky a výkazu hotovosti potláčet řádky, které mají korunovou hodnotu rovnou nule. Standardně je nastaveno na Ne. Tudíž tisknou se všechny řádky.

Bylo potlačeno tisknutí prázdné stránky v případě, kdy nejsou žádné cenovky pro tisk. Taktéž bylo potlačeno hlášení, že sestava neobsahuje data.

Při zavírání číselníku variant se ptá, jestli si přejte zaktualizovat varianty na pokladně. Pokud zvolíte Ano, dojde k odeslání variant na pokladny.

Při kopírování v číselníku variant je zajištěno, aby se vynulovaly údaje Počet, Prodáno, Odepsáno.

Na okně Prodej je možné v Dalších akcích vyvolat zadání a tisk výčetky platidel.

V případě, že jsou na prodejně terminály pro příjem Sazky, lze použít pro úhradu sázky PLU 989 - Sazka - platby a pro vyplacení výhry PLU 988 - Sazka - výhra. Po zadání těchto PLU se zobrazí dotaz na hrazenou(vyplácenou) částku.

Do sestavy výčetky stravenek byly přidány součty za jednotlivé ceny.

V číselníku Skupin přibyl údaj Počítat do čerpání, který určuje, jestli se má pro danou skupinu generovat položky pravomoci vedoucího. Zvolíte-li Ano, budou se generovat odpovídající údaje a jednotlivé údaje budou započítávány do celkového čerpání. Zvolíte-li Ne, nebudou se tyto údaje generovat, a bude se pouze evidovat celkový součet za danou skupinu. Výsledné hodnoty nebudou mít na čerpání vliv. Nezapomeňte po nahrání verze odkontrolovat tento příznak pro jednotlivé skupiny.

Celkové odpisy se také promítají do údaje Zůstatek. Z čerpání jsou vynechány všechny skupiny, které mají nastaveno Počítat do čerpání na Ne.

V číselníku variant se standardně zobrazují pouze varianty, které nejsou odepsány do nuly. V okamžiku, kdy je varianta prodaná, nebo odepsaná, dojde k jejímu odstranění ze seznamu.

Pro Jednotu Kaplice je zajištěno, aby se po denních přenosech vytiskla sestava denních tržeb na prodejně.

V číselníku prodejen je údaj Netisknout cen.typu, který určuje cenovky od určitého typu, které se nemají automaticky tisknout. Tato operace začne být funkční v okamžiku nastavení přenosů typů v souborech cenovek na ústředí.

V menu Zázemí\Importy\Import číselníku partnerů je možné aktualizovat číselník partnerů pro pokladní systém. Tento číselník se využije např. při náhradách dodavatele. Pro správnou činnost je nutné mít nastaveno v souboru IMPORT.INI v sekci ZDROJ proměnnou 29i_dokl. a zajistit jeho stahování z ústředí. Pro stahování je možné využít dávku pro stahování ostatních dokladů. Na ústředí se většinou vyskytuje v adresáři MIS\DOKLADY a název souboru je PARTNERI.TXT a je pro všechny prodejny stejný. Číselník se generuje ručně  na ústředí podle uvážení obsluhy.

V pravomoci vedoucího je zajištěno přepočítání zůstatků při změně údajů Stav z min. m. a Čerpáno. Dále bylo zajištěno, aby se při aktualizaci údajů neaktualizoval Stav z min.m.  v tom případě, pokud již je nějaký zadán.Dále byl upraven výpočet zůstatku podle zadání.

V pravomoci vedoucího se při zakládání položek pro nové období zeptá, jestli se mají aktualizovat i údaje pro Stav z min.m. Zvolíte-li Ano, zaktualizují se podle hodnot z minulého období. Zvolíte-li Ne nastaví se na 0. Tohoto případu se využije např. po inventuře, kde se počáteční stavy nulují.

Pro Jednotu Kaplice se po vytištění cenovek vytiskne i seznam zboží které vstupuje do akce, nebo končí akční cenu.

V číselníku prodejen přibyl údaj ZUN CEN , který určuje, jakým způsobem se má vytvářet soubor pro kontrolu cen v snímačích čár.kodů. Pro Jednotu Kaplice to je 1. Dále přibyl údaj Plnění cen.do píp., kde se zadává příkaz ( včetně cesty ), který vyvolá naplnění čtečky čár.kódu pro soubor kontroly cen. Nezapomeňte si tedy tuto cestu nastavit podle konfigurace Vašich snímačů. Vlastní naplnění se pak vyvolá v menu Zázemí\Exporty\Exp.soub.pro kontrolu cen.

V seznamu ostatních pohybů přibyly informace o partnerovi a příznak exportu na ústředí. Navíc doklady vyexportované na ústředí jsou podbarveny zeleně.

Při změně v záhlaví pohybu, nebo u jeho položek se nastaví příznak exportu dokladu na Ne a bude v příštím exportu znovu poslán na ústředí. Kde se znova naimportuje a tím pádem i zaktualizuje.

Nad prohlížečem ostatních pohybů je možné vyexportovat aktuální doklad. Export provedete stisknutím tlačítka Export ( Ctrl + E ). Pokud byl již doklad jednou vyexportován, zobrazí se dotaz, jestli si jej přejete vyexportovat opakovaně. Po úspěšném vyexportování nastaví příznak o exportu na ústředí ( a podbarví doklad zeleně ). Pro úspěšné odeslání dokladu na ústředí je ještě nutné nakonfigurovat dávku pro odeslání souborů. Vytvořte proto v adresáři

C:\poska\komunikace\mis_prod

soubor posli_doklady.cmd, kde nadefinujete způsob odeslání dokladů na ústředí. Podrobnosti jsou v souboru NAVODY_POS.DOC na konci souboru.

Dále přidejte i tuto cestu do údaje Poslání pohybů do číselníku prodejen.

Do dávky Zakončení dne byl přidán i export a odeslání ostatních pohybů.

V menu Zázemí\Denní sestavy\Hořovice jsou připraveny sestavy pro SD Hořovice.

Seznam položek pohybu je standardně setříděn podle času pořízení položek sestupně, takže poslední pořízená položka je na prvním řádku.

V Ostatních pohybech přibyl údaj Dokončen, který určuje, jestli  je doklad dokončen a tudíž se může odeslat na centrálu. Tento údaj je standardně nastaven na Ano. Pouze pro Pohyb Strouhání pečiva je nastaven na NE, protože se předpokládá, že dodatečně se k němu pořídí ještě položka se strouhankou. Teprve po ručním nastavení tohoto příznaku je možné tento pohyb vyexportovat.

 

V ručním tisku cenovek přibyla i informace o typu změny ceny, která tisk cenovky vyvolala. Je ji tedy i možné použít pro snadnější tisk omezení při tisku cenovek atd. V současnosti nabývá hodnot Z.Akc - začátek akce, K.Akc - Konec akce, Ost - ostatní změny cen, Nov - novinka , Nep - Nepodstatné změny ( např. změna názvu, nový EAN atd. ).

V sestavě tisku změn cen pro Kaplici posílaných z ústředí se zobrazují všechny změněné ceny. Dříve se posílal pouze začátek a konec akce.

Pro zobrazení všech změn, které přišly v aktuálních den je možné opakovaně vytisknout v menu Zázemí\Denní sestavy\Dnešní změny cen. Před vlastním zobrazením si můžete zvolit, jestli se mají tisknout i nepodstatné změny, či nikoliv.

// K.30.10.2011

Byly sjednoceny výpočty závěrek s výpočty rozborových sestav, takže by již nemělo docházet k rozdílům.

Do sestavy Denní tržby - sumární i položkové přibyl údaj Tel.karty.

V okně Mezisoučet přibyla kontrola na překročení částky úhrady stravenek. Pokud zadáte ve stravenkách hodnotu oproti částce k úhradě vyšší, než je povoleno v údaji vracet na stravenky, zobrazí se informace, jestli si přejete tuto stravenku započítat. Zvolíte-li Ano, bude stravenka započítána. Zvolíte-li Ne, nezapočítá se a můžete zadat jinou částku za stravenky. Standardně je nastaveno na Ne, takže se nemůže stát, že by pokladní nevědomě přijala vyšší částku za stravenky, než kolik je povoleno.

Pro SD Hořovice byl upraven tisk účtenky podle jejich požadavků.

Pro SD Hořovice byly upraveny tisky závěrek pokladního a pokladny

V tiscích vkladů, výběrů a odvodů hotovosti byl opraven oddělovač des.míst i pro windows, která mají nastavenu nekorektně češtinu. Chyba se projevovala např. tiskem písmene ä místo desetinné tečky. Tato chyba se projevovala např. na pokl.č.2 na prod 094 Lipno.

 

 

 

Část objednávky

Před vlastním importem prodejnosti zboží z programu JAP je zajištěno zkopírování souborů z programu JAP. Pro správnou činnost je nutné nastavit v souboru IMPORT.INI v sekci CIL proměnné :

29i_prodejnost_zdroj = c:\ism\jap\dbf

29i_prodejnost = c:\poska\pos\obj_cen\prodejnost

, kde proměnná 29i_prodejnost_zdroj říká, kde jsou uloženy ostré soubory programu JAP a proměnná 29i_prodejnost ukazuje, kam se má provést kopie. Z tohoto adresáře pak následně probíhá vlastní import souborů prodejnosti. Standardně se kopírují pouze soubory aktuálního měsíce a soubor z minulého měsíce se kopíruje pouze prvních 10 dní v následujícím měsíci. To je z důvodu případných oprav ve starých dokladech.

Pokud se v průběhu objednávky nepodaří dokončit všechny operace, a nebo dojde k pádu aplikace během vytváření objednávky, zobrazí se po vyvolání nové objednávky od daného partnera upozornění, že je rozpořizována nová objednávka, a uživatel má možnost zvolit, jestli si ji přeje dokončit. Pokud zvolí ANO ( standardně je nastavena volba NE ), otevře se objednávka a je možné ji dokončit obvyklým způsobem. Zjednoduší se tím oprava problémových situací po pádech aplikace ( nemusí se již chodit přes seznam obchodovatelných položek.

V při importu z VO Mor.Budějovice, nebo Třebíč se importují oba sklady najednou jediným importem. Dál je u nich zajištěno, aby se importovaný seznam omezoval podle nastavení zobrazení pro okno objednávek. Tedy v případě Kompletního importu se načítají všechna data včetně EAN kódů. V případě zjednodušených výpisů se načte od každého registru pouze první EAN kód. Ostatní se ignorují.

Seznam položek pro objednávání Mor.Budějovice je upraven tak, že se zobrazují pouze nezbytná data v závislosti na nastavení způsobu zobrazení u každého dodavatele. Navíc je zajištěno, aby se namnožily pouze položky v Mixu.

V exportech souborů objednávek z JAP ve formátu XLS je zajištěno i přenášení počtu balení ( pokud bylo zadáno v objednávce ).

Soubor pro import mixů z pro Mor.Budějovice se jmenuje MIX.XLS. Pro zajištění jeho stahování je pripraven soubor v adresáři C:\poska\komunikace\mis_prod\prijmi_mix.cmd a prijmi_mix.conf, který umožní stáhnout soubor z odpovídajícího umístění z FTP serveru. V příští verzi bude toto stahování zajištěno automaticky při stahování souborů pro VO. Nyní si jeho stažení založte třeba v dávce Po spuštění.

Pokud si přejete rovnou spustit program objednávek a přepnout se do seznamu objednávek, vytvořte si CMD soubor a zapište do něj následující řádky :

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe profil jmeno heslo objednavky

, kde profil je jméno profilu databáze, jméno je přihlašovací jméno a heslo heslo uživatele.

V přístupových právech uživatelů je možné v údaji Po přihlášení nastavit pro každého uživatele, který program se má spustit po přihlášení k programu. Takže každému se spustí jeho odpovídající aplikace. Pokud si přejete spustit aplikaci v běžném rozsahu, nastavte hodnotu na Běžné. Pokud si přejete, aby se rovnou spustilo okno Prodej, zadejte Prodej, pokud si přejete rovnou spustit okno objednávek, nastavte na Objednávka. V zástupci pro spuštění pak nemusí být žádné parametry.

Import souborů z JAP byl převeden na struktury souborů CISTOV,CIARKOD,VAZRDRC a PARHLA. Pro jejich kopírování je vhodné použít naplánované úlohy po spuštění PC. Ukázkový soubor pro kopírování je v adresáři C:\POSKA\KOPIE_JAP.CMD. Upravte si cesty podle potřeby.

Bylo upraveno názvosloví pro export objednávek JAP ve formátu EXCEL. Nyní se výsledný název skládá z názvu dodavatele, č.prodejny, data dodání a pořadového čísla podle data dodání ( v případě, že se vytváří více objednávek na jedno datum dodání ).

Seznam obchodovatelných položek pro objednávky z JAP byl zoptimalizován tak, aby se nevyskytovaly duplicitní řádky.

Po exportu objednávek ve formátu Excel pro Mor.Budějovice je možné tento vytvořený soubor rovnou odeslat e-mailem. Jsou podporovány všechny verze Outlook od verze 2000. V případě, že není nainstalován, pokusí se ji odeslat pomocí Outlook Express, nebo jiné aplikace používající MAPI. Pro správnou činnnost je nutné u dodavatele nastavit údaje e-mail a nastavit příznak Odeslat obj e-mailem na Ano. Dále je nutné v nastavení prodejny vyplnit údaj e-mail platnou adresou prodejny a v údaji Jméno profilu mailu a Heslo profilu mailu vyplnit platné přihlašovací údaje k účtu prodejny.

Byly upraveny všechny importy pro Mor.Budějovice podle nového zadání. Všechny se stahují z adresáře C:\COSJAP.

Při vytváření objednávky pro Mor.Budějovice je potlačena hláška na nahrání číselníku, pokud není překročen počet dní od posledního nahrání. Pokud dojde k překročení, musí se spustit nové naplnění.

Pro Jednotu Moravské Budějovice přibyla možnost hromadného nahrání všech číselníků objednávek. Pro správnou činnost si vytvořte v adresáři  c:\POSKA soubor IMPORT_SOP_JMB.CMD a do něj napište následující řádky :

 

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe pos jmeno heslo import_sop_jmb

, kde jméno je uživatelské jméno a heslo je heslo uživatele do modulu objednávek.

Pro Mor.Budějovice je zajištěno, aby se velkoobchodní objednávky odesílaly mailem. Pro správnou funkčnost je nutné pro oba velkoobchody nastavit v číselníku partnerů údaj Odeslat obj e-mailem na ANO a u partnera vyplnit jeho mailovou adresu, na kterou se má objednávka odeslat.

Prodejnost zboží byla rozšířena na 3 desetinná místa

 

Novinky verze POS 1.00.10 k 20.6.2011

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe pos pos pos plneni_pokladen

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe pos pos pos zaloha_prodejek

Pro zázemi :

gi_povolit_zazemi = ANO

gi_povolit_pokladnu = NE

Pro pokladnu :

gi_povolit_zazemi = Ne

gi_povolit_pokladnu = ANO

V případě, že na prodejně je pouze jedno PC a to slouží současně i jako pokladna, pak nastavte obě volby na ANO

 

Část Objednávky

·         V objednávce přibylo tlačítko PRODEJNOST, kde je možné zobrazit období, pro které si přejete zobrazit prodejnost zboží. Pro správnou funkčnost je nutné zajistit přenosy dat s prodejností z externích programů do programu objednávek.

·         V menu Objednácky\IMPORTY\Prodejnost zboží je možné naimportovat informace o prodejnosti zboží z externích programů. Zatím je podporován pouze program JAP.Standardně se importují pouze data za aktuální a předchozí měsíc.  Pro správnou činnost musí být nastaveno v IMPORT.INI v sekci ZDROJ proměnná 29i_prodejnost na cestu, kde se nacházejí soubory s daty.V sekci CIL nastavte proměnné  29e_prodejnost_ok a 29e_prodejnost_chyb. Dále je nutné zajistit zkopírování těchto souborů z ostrého místa do importního adresáře. Jinak by mohlo hrozit poškození dat. Tento import je možné spouštět i dávkově naplánovanou úlohou. V takovém případě si vytvořte dávku IMPORT_PRODEJNOSTI.CMD do které zadejte následující údaje :

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe profil jmeno_uzivatel heslo import_prodejnosti

kde profil je název profilu databáze a jméno a heslo jsou přihlašovací údaje.

·         Pro Jednotu Mor.Budějovice byl upraven detail, aby se nezobrazovaly sloupky, se kterými se nepracuje. Dále bylo zrušeno objednávání po vrstvách a paletách.

·         V seznamu objednávky jsou objednávané položky zvýrazněny žlutým podbarvením.

·         V číselníku prodejen  přibyl údaj Exp.obj. po vytvoř., který určuje, jestli se má objednávka odeslat ihned po vytvoření. Standardně je nastaveno na NE, tedy neodesílat.

·         V importu číselníku z programu JAP se importují všechny položky, které nemají v údaji Norma hodnotu N, nebo Ne.

·         V importech SOP z VO Třebíč a Mor.Budějovice je zajištěno rozdělování zboží podle odpovídajícího skladu. Dále je zajištěno nastavování příznaku NOVINKA podle údaje v DATDO v importním souboru.

·         V objednávkách se zobrazují pro registry COS i dodavatelské registry.

·         Po importech seznamu obchodovatelných položek v Mor.Budějovicích je zajištěno, aby se zaktualizovaly názvy zboží podle tabulky Mixů.

·         V Číselníku prodejen přibyly údaje Jméno profilu mailu a Heslo profilu mailu, který určuje, pomocí jakého profilu se má e-mail s objednávkou odeslat. Odesílání mailem bude možné v příští verzi.

·         V Číselníku partnerů přibyl údaj Odeslat obj.e-mailem, který určuje, jestli se má objednávka odeslat e-mailem. Pokud je nastavena na ANO, bude objednávka odeslána, jako příloha e-mailu. Tato funkce bude dostupná v příští verzi.

·         V Číselníku partnerů přibyl údaj Vzor objednávky, kam je možné zadat pro každého partnera jiný list objednávek. Standardně je přednastaveno Kompletní. Jednotlivé formuláře je nutné domluvit s tvůrci programu.

 

Novinky verze POS 1.00.09 k 15.5.2011

Na okně prodej přibyly následující funkce pro terminál GPE : Přihlášení a odhlášení od terminálu GPE, Aktivace dárkové karty, Kontrola transakcí GPE, Závěrka terminálu GPE

Na okně Prodej je možné po načtení posledního dokladu provést opravu způsobu úhrady. V takovém případě se přepne do okna Mezisoučet, provede vystornování platby kartou a CashBacku ( pokud byla provedena ) a umožní zadat nový způsob úhrady.

Při spuštění okna prodej se kontroluje, jestli je terminál přihlášen. Pokud není, tak provede automatické přihlášení. To se provede také na okně mezisoučet, pokud se provádí úhrada kartou.

V menu Kasa\Ostatní pohyby je možné zadávat ručně další pohyby, které jsou potřeba na prodejně.

V menu Kasa\Účetnictví\Výkaz prodejny je možné zadat a vytisknout měsíční výkaz prodejny.

V menu Kasa\Účetnictví\Prodejky hrazené fakturou je možné zobrazit a vytisknout seznam prodejek, které se hradí fakturou. Dále zde přibylo tlačítko Export ( Ctrl + E ), které umožní vyexportovat soubor pro účtárnu podle zadaných kritérií. Export zohledňuje omezení seznamu pomocí čísla zákazníka, nebo datumu. Pokud není vyplněn ani jeden údaj, exportují se všichni partneři, kteří svými nákupy překročili částku nastavenou v číselníku prodejen. Je-li nastaven datum, exportují se pouze ti, jež své nákupy překročili v zadaném období ( doporučujeme používat ve filtrovacím údaji styl filtrování měsíc.rok, pak se vyexportují odpovídající prodejky za celý měsíc ). Je-li vyplněn údaj č.zákazníka, exportují se vždy všechny prodejky daného zákazníka, i když nepřekročil celkovou částku. Tuto volbu je možné zpřesnit omezením na daný měsíc.

V Číselníku prodejny přibyl údaj Vracet na strav, který určuje maximální částku, kterou je možné vrátit na stravenky. Pokud je tento údaj nastaven, tak v případě, že celková částka za stravenky je vyšší, než prováděný nákup, zobrazí se pouze nastavená částka. Údaj Vrátit se nastaví podle aktuálního nastavení.

Na okně Mezisoučet se stravenky řadí podle pořadí pořízení sestupně ( tedy poslední je nejvýše ). Pokud si přejete odstranit poslední stravenku, přesuňte se do údaje Stravenky a zmáčkněte klávesu Delete. Bude odstraněna poslední pořízená.

V číselníku prodejen přibyl údaj Odeslat faktury po, který určuje jak vysoká musí být částka za vytvořené faktury, aby se nabídlo automatické odeslání seznamu prodejek na ústředí.

Po načtení posledního nákupu se rovnou přepne do okna Mezisoučet a módu Oprava způsobu úhrady.

V menu Kasa\Kontrola\Seznam stornovaných neuz.nákupů je možné zobrazit seznam stornovaných neuzavřených nákupů. Nad tímto oknem je možné i vytisknout sestavu. Sestava se řídí omezením filtrovaného seznamu. Pokud není použit žádný filtr, zobrazí se výpis od prvního dne aktuálního měsíce.

V souboru IMPORT.INI je nutné nastavit v sekci zdroj proměnnou 29i_dokl na cestu, kam se budou ukládat stažené doklady z ústředí a v sekci cil proměnnou 29e_dokl, kam se budou ukládat soubory pro odeslání na ústředí.

[zdroj]

// umístění stažených dokladů

29i_dokl = c:\poska\pos\doklady\prijate

[cil]

// umístění stažených dokladů

29e_dokl = D:\poska\pos\doklady\odeslat

V menu Kasa\Účetnictví\Doklady pro ústředí se nacházejí jednotlivé doklady, které se zasílají na ústředí. Je zde např. možno vyexportovat soubor s prodejkami na fakturu za aktuální, nebo předchozí měsíc, opis žurnálů atd.

Na okně Prodej je možné vyvolat kontrolu připojení zařízení Tiskárny, Displeje a váhy. To se použije v případě, kdy dojde k neočekávanému odpojení zařízení od PC. Např. po vytažení kabelu. Připojení provedeme volbou Další Akce - Kontrola zařízení. Pokud zahlásí, že je vše v pořádku, můžete pokračovat v práci. Pokud zahlásí chybu, jedná se již o vážnější závadu. Pak doporučujeme zavřít celý program MIS ( dojde k uvolnění ovladačů ) a spuštění znova. Pokud ani to nepomůže, je již nutné kontaktovat správce.

V menu Kasa\Exporty\Export prodejek je možné vyexportovat prodejky pro ústředí. Pro správnou činnost je nutné mít nasazeno v souboru IMPORT.INI v sekci zdroj proměnnou

11i_reporty = c:\poska\mis_pokl\reporty

Z tohoto adresáře je pak možné zajistit přesunutí do adresáře pro odeslání dropbox, nebo přímé odeslání na FTP. Export prodejek je také možné vyvolat naplánovanou úlohou, kde stačí vytvořit soubor export_prodejek.cmd, který bude obsahovat :

c:

cd c:\poska

c:\poska\cis29.exe pos jmeno heslo export_prodejek 1

c:\poska\cis29.exe pos jmeno heslo export_prodejek 2

V příkladu je ukázán export z pokladny 1 a 2.

Menu Kasa bylo rozděleno na menu Pokladna ( určeno pro pokladny) a menu Zázemí ( určeno pro zázemí prodejny ).

V menu Zázemí přibyla nabídka Plnění pokladen, která zajistí odeslání prodejek na ústředí, stažení číselníků zboží a tisk cenovek. Cenovky je také možné vytisknout samostatně ( tedy bez stažení číselníků ) v menu Zázemí\Tisk cenovek.

Novinky verze POS 1.00.08 k 15.5.2011

 

V obou modulech je zajištěno fulltextové filtrování pro textové údaje.

Při pořizování položek objednávky je potlačen dotaz na potvrzení uložení. Automaticky se použije volba ANO.

V menu Kasa\Výčetka stravenek je možné zadat denní výčetku stravenek. Nad tímto oknem je možné i vytisknout denní i měsíční výčetku stravenek a součet přijatých stravenek pro konkrétní, či aktuální den.

Bylo upraveno zadávání stravenek na okně Mezisoučet. Pokud se v údaji stravenky zadá celé číslo, znamená to, že se založí do seznamu stravenek založí informace Součet stravenek s množstvím 1 a celková cena podle zadané částky. Pokud si přejete zadat Např. 5 stravenek v ceně 80 Kč, lze to provést buď zapsáním celkové částky 400 a odentrováním, nebo 5*80 a odentrováním. Odstraní se tím zbytečné zdržování při snímání čár.kódů stravenek a zároveň se tím potlačí i vznik chyb při snímání dlouhých čár.kódů. Konečné rozepsání stravenek na jednotlivé druhy se pak provádí až dodatečně na konci dne v zázemí, kde se provede výčetka stravenek ( viz bod výše ).

Na okně kurzovního lístku je možné vytisknout aktuální kurz ve tvaru nápisu na prodejně v německém a anglickém jazyku.

Pokud kurzovní lístek nebyl ještě vytištěn, zobrazí se po zadání nového kurz.lístku po otevření okna Prodej výzva k jeho vytištění. Pokud se lístek nevytiskne, již se nebude příště tato výzva zobrazovat. Vlastní nápis na dveře je kdykoliv možné vytisknout přes okno Kurzovní lístek.

Na okně Prodej je zajištěno, aby se nabídka Vklad a výběr zobrazovala podle nastavení terminálů. Pokud nejsou žádné terminály, nebo ani jeden nemá nastaven příznak vkládání, tak se zobrazí pouze nabídka Vklad na pokladnu a Odvod hotovosti. Pokud alespoň jeden z terminálů má tento příznak nastaven, umožní navíc provést vklad a výběr kartou. pro správnou činnost musí mít nastavena v souboru POSKA.INI v sekci odpovídajícího terminálu proměnnou vklad na ANO.

Pro Vklady a výběry kartou se zobrazují v nabídce terminálů pouze ty terminály, které jsou pro tuto činnost povoleny. Pokud je povolen pouze jeden terminál, je rovnou vybrán. Pokud není povolen ani jeden, zobrazí se chybové hlášení, a vklad ( výběr ) nelze provést.

Na Účtence pro zákazníka se netisknou stornované položky, ale do vnitřního žurnálu se evidují.

Byl upraven tvar účtenky. Pokud se pípne pouze jedna položka, vytiskne se v jednom řádku. Pokud se zadá množství, je tato položka na prodejce zobrazena ve dvou řádcích. Dále se nezobrazuje sazba DPH, ale její písmenné označení, které odpovídá i označení v sumární části účtenky.

Při platbě kartou se hodnota CashBack zadává již na okně pro zadání hrazené částky. Pokud je placená částka nižší, nebo terminál nemá nastaveno ( v POSKA.INI ) oprávnění provádět CashBack, tak je toto pole nedostupné, a tudíž není možné výběr CashBack provádět. Provedení CashBack se provádí v jednom kroku s úhradou a tudíž, pokud nedopadne platba, není proveden ani CashBack.

Z účtenek byly odstraněny informace o zůstatku na kartě.

Při vkladu a výběru kartou je možné nastavit, jestli se má tisknout potvrzení o tomto vkladu ( výběru ). Nastavení se provádí v souboru POSKA.INI v sekci tiskarna proměnnou poc_tisk_vkladu. Pokud se nastaví na 0, netiskne se žádný doklad. Další možností je 1 a 2.

V menu Číselníky\Ostatní\Číselník pohybů se nachází číselník pohybů, který bude využit v nabídkách při pořizování pohybů.

V menu Číselníky\Ostatní\Číselník druhůpohybů se nachází číselník druhů pohybů, který bude využit v nabídkách při pořizování pohybů.

Na okně prodej je v dalších akcích možno provést nabití dárkové karty pomocí terminálu GPE.

Na okně Mezisoučet je možné vyvolat platbu dárkovou kartou pro terminály GPE. Platbu dárkovou kartou vyvoláte stiskem klávesy D ( na programovatelných klávesnicích je na to samostatné tlačítko ) v údaji stravenky. Standardně se uhrazuje celková částka nákupu.

 

Novinky verze POS 1.00.07 k 11.4.2011

 

Objednávky

POS

 

Novinky verze POS 1.00.06 k 27.3.2011

Přidána podpora tiskárny Star TSP100.

Pokud je sejmuto neznámé zboží, zobrazí se výrazné okno, že zboží nebylo nalezeno a přehraje se výstražný tón.

Po výběru zboží pomocí klávesy F3 se položka ihned použije, jako by byl stisknut Enter.

V menu Číselníky\Stravenky je možné zadat stravenky, které se mohou v pokl.systému používat.

Na okně Mezisoučet se načítají stravenky z číselníku stravenek. Načítají se pouze stravenky z platného období. Dále byla v tomto okně zrušena možnost zadat ean kód z číselníku zboží. Naopak při markování zboží není možné zadat stravenku.

V menu Kasa\Vklad/Výběr je možné zadat vklady, či výběry na pokladně.

V menu Kasa\Sestavy\Vklady a výběry je možné zobrazit denní a měsíční vklady a výběry na pokladnách

V menu Kasa\Sestavy\Prodeje zboží je možné zobrazit seznamy denních prodejů.

V menu Kasa\Sestavy\Stravenky je možné zobrazit seznamy přijatých stravenek.

Novinky k 23.1.2011

V menu Kasa\Sestavy\Hotovost je možné zobrazit aktuální stav na prodejně. Sestava je zatím pouze orientační. přibyde do ní ještě podrobný rozpis stravenek podle typů.

V menu Kasa\Kontrola\Historie otevření šuplíku je možné zobrazit informace, kdy byl na pokladně otevřen šuplík jinak, než v okamžiku prodeje ( Pomocí klávesy F6 ). Nad tímto oknem je také možné vyvolat sestavu. Pokud historie není nijak filtrována, zobrazí se výpis za posledních 40 dní. Pokud je historie omezená ( např. konkrétním datumem, měsícem atd.) bude i tato sestava omezena stejnými podmínkami.

Na prodejku byla doplněna hlavička prodejny a družstva, rozpis cen a daní podle sazeb DPH a v případě, že se vystavuje pro konkrétního zákazníka, tak i jeho údaje.

Bylo přidáno logování přihlášení, odhlášení a přehlášení pokladních. Přehlásit se je možné v okně prodeje stiskem klávesy F9. Pokud si přeje pokladní zablokovat pokladnu, aby nemohl nikdo snímat, stačí tuto klávesu stisknout. Zobrazí se okno pro přehlášení. Okno zůstává zobrazeno, dokud se jiná osoba nepřihlásí. Po celou tuto dobu je zablokován celý program POS.

V menu Kasa\Kontrola\Historie přihlášení je možné zobrazit informace, kdy se kdo na pokladně přihlásil, nebo odhlásil. K dispozici je taktéž sestava, která se zobrazuje podle nastaveného filtru v prohlížeči.

V menu Kasa\Kontrola\Seznam prodávajících pokladních je možné zobrazit seznam všech pokladních, které v aktuální den prodávali.

Okno prodeje je možné ukončit stiskem klávesy ESC. Před ukončením je nutné potvrdit dotaz na ukončení programu. Při zavírání okna prodeje se také kontroluje, jestli je dokončen nákup. Pokud ne, nepovolí okno uzavřít.

Okno Mezisoučet je možné uzavřít buď dokončením nákupu ( klávesa Enter ), nebo návratem do neuzavřeného nákupu ( klávesa ESC ).

Na okně Mezisoučet je možné pomocí klávesy F3 vyvolat nabídku stravenek, nebo pomocí klávesy F4 nabídku zákazníků. Zákazníka je možné také zadat sejmutím jeho kódu ( stejně, jako na okně prodej ).

Pokud si přejete zrušit informaci o zákazníkovi na účtence, vyvolejte nabídku zákazníků a stiskněte ESC. Tím dojde k nastavení základního zákazníka ( přímý prodej ).

Na okně prodeje je možné vyvolat další akce. Nabídka dalších akcí se zpřístupní po stisknutí klávesy F8. Zde budou řešeny méně časté situace.

Pokud si přejete znovu načíst poslední prodej na obrazovku, stiskněte tlačítko F8 ( další akce ) a v následujícím dialogu F2 ( Načtení posledního prodeje )

Stornování rozpracovaného nákupu je možné provést z okna Prodej po stisku klávesy F8 ( další akce ) a následným stiskem F8 ( Stornování posledního nákupu ). Další možností je stisknutí klávesy F8 přímo na okně Mezisoučet. Stornování vymaže i všechny již sejmuté stravenky. Stornovat mohou pouze osoby, které mají povoleno stornování v právech uživatelů.

Vklad a výběr hotovosti lze provést přímo v okně prodeje stiskem klávesy F7.

Na okně Mezisoučet je možné klávesou F5 zvolit způsob úhrady fakturou. Následně se zobrazí dotaz, jestli se má faktura vytisknout okamžitě, či se jedná o souhrnou fakturu. Na základě toho se i upraví tisk prodejky. Tisk faktury je zatím potlačen. Bude v příští verzi.

30.1.2011

Prodejka byla upravena podle nových požadavků

Po vyvolání klávesy F3 pro nabídku zboží je možné okno nabídky zavřít klávesou ESC.

Byly doplněny další typy vkladů a výběrů. Nyní je možné zadat Poč.vklad - počáteční vklad na pokladnu, Odvod hot. - odvod hotovosti z pokladny, Vkl.na kartu - vklad na čipovou kartu, Výb.kartou - výběr čipovou kartou, Vklad - ostatní vklady hotovosti, Výběr - ostatní výběry hotovosti,  Současně byly upraveny i sestavy vkladů a výběrů. Současně byla i přidána kontrola, aby nebylo možné provést výběr vyšší částky, než je aktuální hotovost. Také byla zakázána možnost změnit datum.

Na okně prodej je možné vytisknout aktuální stav hotovosti na pokladně. Tisk se vyvolá klávesou F8 - ostatní úlohy a F5 - Tisk hotovosti.

V číselníku stravenek je možné zadat nulové DPH.

Při zadání výběru na pokladně, nebo odvodu hotovosti se vytiskne doklad o odvodu hotovosti. Doklad se tiskne dvakrát.

V menu Kasa\Kontrola\Seznam provedených transakcí je možné zobrazit transakce provedené pomocí terminálu a jejich výsledky.

V menu Kasa\Kontrola\Opis denních transakcí je možné zobrazit transakce provedené pomocí terminálu v aktuálním dni a jejich výsledky.

Bylo naprogramováno rozhraní pro terminály. Jednotlivé funkce budou zapojovány podle požadavků. K dispozici jsou bezhotovostní styk, dobíjení telefonů a dárkové karty.

Na kartě Mezisoučet je možné provést úhradu pomocí terminálu.

1.2.2011

V případě, že není na prodejce vybrán žádny odběratel ( jedná se tedy o běžný prodej ), netisknou se v zápatí prodejky informace o odběrateli. Ušetří se tím tiskové náklady.

Při tisku prodejky se údaje současně zapisují i do žurnálu. Ten je pak možné zobrazit na okně opisu pohybů.

V menu Kasa\Kontrola\Historie prodejů\Seznam pohybů je možné zobrazit seznam všech pohybů na prodejně. Nad tímto prohlížečem jsou i k dispozici různé sestavy. Např. Seznam pohybů, Pohyby i s položkami, Tisk žurnálů, Prodejnost zboží. Tyto sestavy jsou závislé podle filtrování v okně seznamu pohybů. Pokud není použit žádný filtr, zobrazí se buď sestava pro datum, podle aktivní položky, nebo doklad ( závisí to na typu sestavy ). Pokud je použit nějaký filtr, použije se i v sestavách. Takže můžete vypsat sestavy např. za konkrétní datum, měsíc ( např. pro leden 2011 zadejte do filtru 1.2011 ) atd. V případě tisku žurnálu se buď tiskne konkrétní žurnál, nebo žurnály za určité období.

V menu Kasa\Kontrola\Historie prodejů\Seznam pohybů -položkový je možné zobrazit jednotlivé pohyby i po položkách. Stornované položky jsou zvýrazněny červeně.

Na okně prodeje je po stisku klávesy F2 možno zvolit, které prodejky si přejete vytisknout. Standardně je nastaven tisk poslední prodejky. Dále máte možnost zadat číslo jiné prodejky, nebo všechny prodejky za aktuální datum, nebo všechny prodejny ve zvoleném měsíci.

Na okně Mezisoučet je možné klávesou F8 stornovat rozpracovaný prodej. Stornování mohou provádět pouze osoby, které mají k tomu oprávnění.

Stornování již uzavřeného prodeje je možné provést pomocí načtení posledního prodeje a jeho následném stornování, nebo v prohlížeči pohybů tlačítkem Storno dokladu.

Omylem stornovaný doklad je možné znova zpřístupnit zopakováním stornovacího postupu ( stornování funguje, jako přepínač ).

V menu Kasa\Kurzovní lístek je možné zadat aktuální kurz pro jednotlivé měny. V současnosti se používá pouze Euro. Tyto kurzy bude možné použít na okně prodej k přepočtu platební částky.

Na okně Mezisoučet je možné vyvolat stiskem klávesy F2 úhradu v cizí měně. Po stisknutí se zobrazí okno, ve kterém se nacházejí informace o platném kurzu ke dni prodeje a jednotlivé částky v Kč a v cizí měně. Po zadání částky v cizí měně dojde k přepočtu na korunové částky a po následném potvrzení k přenosu těchto informací do zápatí prodejky. Pokud je platba realizována v cizí měně, zobrazí se i placená částka na prodejce.

V menu Číselniky\Varianty zboží je možné zadat varianty cen zboží pro dané období. Tento číselník bude umožňovat prodej za jinou cenu, než je stanovena z ústředí. Např. při procházejícím zboží, náhradách od dealera atd. Na číselníku je taktéž opisová sestava, která zobrazí všechno zboží, které je k aktuálnímu dni ve veriantě.

V okně Prodej je zajištěno po sejmutí EAnu, který se nachází pro dané období v Číselníku variant, aby se použila cena z tohoto číselníku. A nikoliv platná cena. Současně se zaeviduje k položce příznak, že cena byla pořízena variantou. Takže bude možné později vyčíslit celkovou částku prodeje na varianty.

Na okně Prodej je možné vyvolat denní závěrku pokladny. Závěrku vyvoláme stiskem kláves F8 - další nabídka, F6 - Tisk závěrky, F3 - Denní závěrka pokladny. Po zvolení dojde k uzavření všech dříve pořízených neuzavřených dokladů, výpočtu nápočtů a tisku vlastní závěrky.

17.2.2011

Do Číselníku zboží přibyl údaj Typ zboží, který určuje, jestli se jedná o zboží, nebo obal. Dále přibyl údaj EAN/PLU vázaného obalu, kam je možné zadat PLU obalu, který se má v případě sejmutí zboží přičíst na účtenku.

V okně prodej se po sejmutí zboží, které má vázaný obal, se na prodejku načte i odpovídající počet obalů.

Po provedení vkladu na pokladnu se provede automaticky tisk dokladu o vkladu.

Byl naprogramován tisk měsíční závěrky pokladny. Závěrku je možné provádět opakovaně. Období, pro které se závěrka vytváří je určeno aktuálním dnem. Pokud je aktuální datum nižší, než 10 následujícího měsíce, generuje se závěrka pro předchozí měsíc. Je-li vyšší, generuje se již pro aktuální měsíc. Je tak zajištěna možnost provedení závěrky zpětně. Data pro měsíční závěrku se čerpají z dat denních závěrek zpracovávaného měsíce.

Nabídka varianty ceny byla upravena tak, aby bylo možné vybírat z více možností. Pokud se tedy sejme zboží, které má jednu a více variant ceny, zobrazí se dialog pro výběr ceny. Přitom na prvním místě je cena zaslaná z ústředí, teprve potom následují jednotlivé varianty cen. Pokud se stiskne klávesa ESC, použije se standardní cena zaslaná z ústředí. Variantní ceny jsou řazeny sestupně.

Výpis hotovosti byl nahrazen výpisem informací o tržbě.

Při provádění závěrky pokladního se zobrazí seznam všech pokladních, kteří od poslední závěrky prodávali a je možné zvolit, pro kterého pokladního se má závěrka provést.

Před denní závěrkou se provede kontrola všech pokladních. Pokud některý z nich prodával, provede se před vlastní denní závěrkou jeho uzavření. Následně se vytisknou opisy všech závěrek pokladních, které proběhly od předchozí závěrky pokladny ( může tedy být i více závěrek od jednoho pokladního v rámci jednoho dne ), dále se vytiskne informace o tržbě a teprve pak se vytiskne denní závěrka.

V Číselníku prodejen přibyly údaje Platba v cizí měně, který určuje, jestli smí prodejna přijímat platby v cizí měně. Údaj Vystavovat faktury určuje, jestli prodejna smí vystavovat faktury, údaj Min.nákup pro CashBack určuje minimální částku nákupu, pro který je povolen CashBack, údaj Max.částka pro CashBack určuje maximální částku, kterou je možné vybrat.

Platba v cizí měně je umožněna pouze, pokud je povolena v Číselníku prodejen.

Na okně Mezisoučet v sekci F6 - Terminály jsou oživeny volby Vklad kartou, Výběr kartou, Platba a CashBack. Při používání CashBack se zohledňuje omezení na minimální částku nákupu a maximální částku výběru.

K 28.2.2011

Do číselníku zboží byl přidán údaj Tel.karta, který určuje, jestli se jedná o telefonní karty. Tento údaj pak bude možné využít pro odlišnou práci s tímto zbožím.

V případě, že se vrácený obal zadá pomocí PLU 0, tak se automaticky otočí cena a množství. Tedy pokud zadáte 15*0, tak se na prodejce zobrazí položka Vrácené obaly -1 kus a cena 15,-Kč.

Na okně vkladů byla přidána informace o celkovém součtu. Tento součet se zobrazuje v závislosti na použitém filtrování.

Na okně mezisoučtu se aktualizují průběžně údaje Vrátit/Doplatit. Dále se mění popiska tohoto údaje v závislosti na odebrané hotovosti, kde se mění text Vrátit na doplatit a případně se otáčí znaménko vrácené/doplácené částky.

Při platbě v cizí měně se zaokrouhluje částka po přepočtu kurzem na Kč na celé koruny matematicky.

číselníku stravenek přibyl údaj Volná cena, který určuje, že se může změnit cena stravenky. Pokud je nastavena na Ne, musí mít stravenka vyplněnu cenu. Pokud je nastavena na Ano, cena stravenky nemusí být vyplněna, a bude se zadávat až při sejmutí stravenky. Toto by měla mít nastavena pouze stravenka s EAN kódem 0, což je Nová stravenka, která slouží pro zadání stravenky, která ještě není zavedena v systému.

číselníku stravenek přibyl údaj Zkratka. Tento údaj bude možné použít pro rychlé zadání stravenky na okně Mezisoučet. Nezapomeňte si zkratky doplnit na stravenkách, které již jsou v číselníku.

Na okně Mezisoučet je možné zadat stravenky pomocí zkratky, která je uvedena v číselníku stravenek.

Na okně Mezisoučet je možné zadat novou stravenku, která ještě není v systému. Novou stravenku zadáte zadáním PLU 0, nebo zkratkou NS v údaji stravenek. Po zadání se zobrazí dialogové okno, kde je možné zadat cenu nové stravenky. Ta pak bude odečtena od celkového nákupu.

Čísleníku prodejen přibyl údaj Zaok.platby v hot., který určuje, jakým způsobem se mají zaokrouhlovat platby v hotovosti na prodejkách. Doporučené nastavení je Ba Kč dolů, protože ostatní již nemusí být v souladu s platnými normami.

Čísleníku prodejen přibyl údaj Min.částka pro CashBack, která určuje minimální částku výběru pro CashBack.

Na okně přibyl údaj Zp.úhrady, který určuje způsob úhrady platby. Standardně je nastaven na platbu v hotovosti. Pokud je nastaven na platbu v hotovosti, zaokrouhlí se částka k úhradě podle zvoleného způsobu zaokrouhlování v číselníku prodejen. Pokud je nastaven jiný způsob úhrady, částka k úhradě se nezaokrouhluje.

Pokud se na okně Mezisoučet zvolí způsob úhrady Kartou, zobrazí se po stisknutí Enter na údaji Zaplaceno dialog pro úhradu platby kartou. Po úspěšném dokončení úhrady je ještě v závislosti na nastavení a výši nákupu zobrazen dialog pro CashBack. Po dokončení se vše vrátí do okna Mezisoučet.  Je možné vizuálně zkontrolovat všechny hodnoty. Okno Mezisoučtu zavřeme stisknutím klávesy Enter.

V případě, že se na okně Mezisoučet provede nějaká změna, není možné se již vrátit do nákupu.

Z okna Prodej je možné zadat pouze limit pokladny, nebo odvod hotovosti, naopak z okna Mezisoučet je možné provést vklad/výběr hotovosti platební kartou ( Klávesa F7 ). Úhrada nákupu kartou a CashBack se volá automaticky podle nastavení při prodeji. Zjednoduší se tím ovládání programu.

Pokud se stornuje nákup na okně Mezisoučtu provede se i vynulování jednotlivých základů DPH, odváděné DPH a celkové částky. Takže po vytištění prodejky je výsledná cena nulová.

Před otevřením okna Prodej se provádí kontrola, jestli existuje nějaký doklad z předchozího dne, který nebyl uzavřen. Pokud existuje, zobrazí se dotaz na provedení denní závěrky. Pokud se zvolí Ano, provede se denní závěrka a teprve potom je umožněn další prodej. Zvolí li se Ne, je možné prodávat obvyklým způsobem. Všechny doklady pak budou uzavřeny najednou při příští závěrce.

Před denní závěrkou se tisknou pouze neprovedené závěrky pokladních.

Na prodejkách byl upraven výpočet částky daně podle odpovídajících koeficientů ( 0,0909 a 0,1667 ).

27.3.2011

V číselníku prodejen přibyly údaje Banka, Č.účtu, Kód banky, Zapsán v evidenci a Spis.značka, Č.fakt.od, Č.fakt.do a Poslední faktura, které se využijí při tisku faktur. Pro správnou funkčnost musí být naplněny odpovídajícími údaji. Pásma faktur jsou standardně nastaveny na 0 - 99999. Pokud se předpokládá, že se budou faktury integrovat na ústředí, je vhodné upravit pásmo faktur o číslo prodejny ( Např. pro prodejnu 138 by pásmo bylo 13800000 - 13899999 ). Tím je zajištěna jednoznačnost číslování faktur v rámci celého družstva.

V číselníku zákazníků přibyl údaj Dnů.splat., který určuje počet dní splatnosti faktury. Pokud není zadán, je nastaveno 14.dní.

Na prohlížeči pohybů je možné založit fakturu k pohybu a případně ji i vytisknout. Pohodlnější je však fakturu založit a vytisknout rovnou při prodeji na okně Mezisoučet. Pokud se zvolí způsob úhrady fakt.-hotově, nebo fakt-převodem, proběhne po ukončení prodeje vytvoření faktury a současně se zobrazí sestava s fakturou, kterou je možné rovnou vytisknout. Zaevidování v tržbách a závěrkách bude součástí příští verze.

 

 

Objednávky

 

Novinky verze POS 1.00.05 k 2.1.2011

 

 

Novinky verze POS 1.00.04 k 20.10.2010

·        V importech souborů SOP se přendastavuje zboží označované v katalogu písmenem P, jako povinné. Toto zboží je pak v objednávkách zvýrazněno žlutým podbarvením.

·        číselníku partnerů přybyl údaj Cenová hladina, který určuje přiřazení prodejny do cenové hladiny podle dodavatele. Je tím pádem možné zpracovávat různé cenové hladiny pro každého dodavatele. Standardně je nastavena stejná skupina, jako v čísleníku prodejen.

·        číselníku prodejen přibyl údaj Č.posl.obj, které určuje číslo poslední objednávky. Toto číslo zajišťuje, aby se po vymazání poslední objednávky nemohlo vytvořit stejné číslo již dříve odeslané objednávky. Současně umožňuje nastavit číslo objednávky od určitého čísla. Číslo objednávky musí být v rámci roku unikátní.

·        číselníku partnerů přibyl údaj Prefix objednávky, do kterého je nutné zadat začátek pásma objednávek podle specifikací od konkrétního partnera, na kterého se budou objednávky vytvářet. Pro dodavatele VO MIS to jsou první 4 čísla z pásma objednávek v číselníku Prodejen. Současně je nutné upravit pásma objednávek tak, že v údaji  Č.obj.od se zadá 0 a Č.obj.do se zadá 99999. Tyto nastavení je nutné provést před vytvořením první objednávky v této verzi, jinak nebude objednávkový systém správně fungovat ! Pokud si přejete do číslování objednávek zapojit i rok, můžete do prefixu na požadovanou pozici zadat písmena YYYY ( doplní se celý rok např. 2010 ), nebo YY ( doplní se poslední dvojčíslí roku např. 10 ). Pokud si přejete v objednávkách použít stejné číslování, jako má COOP Centrum, zadejte do prefixu tyto hodnoty SDPPPPYY00, kde SD je dvoumístné číslo družstva přidělené COOP Centrem, PPPP je číslo prodejny, nebo VO podle číselníku COOP, YY značí, že se budou doplňovat poslední dvě číslice z roku a 00 je rezerva pro pozdější využití.

·        Prohlížeč objednávek je setříděn podle datumu dodání sestupně.

·        Při  opravě, nebo vytváření nové objednávky se kontroluje, jestli nepořizuje na tohoto dodavatele objednávku někdo jiný. Pokud Ano, zobrazí dotaz, jestli se má rozpracovaná objednávka vynulovat. pokud se zvolí Ano, dojde k vynulování rozpracované objednávky. Pokud se zvolí Ne, není možné na daného dodavatele pořizovat objednávku, dokud ji druhý pracovník nedokončí ( či nezruší ). Zabrání se tím nechtěnému odeslání objednávky jiným pracovníkem. Pokud na jedné objednávce pracuje více pracovníků, použijte postup takový, že po vytvoření objednávky prvním pracovníkem, objednávku neodesílejte ( objednávka však již bude v seznamu objednávek se stavem Vytvořeno ). Následně může doplnit objednávku další pracovník  ( po stisku klávesy  F4-Oprava ) o svůj sortiment, pak další pracovník atd. Celkovou objednávku pak můžete poslat najdenou po ukončení pořizování od posledního pracovníka.

·        číselníku partnedů přibyl údaj Zablokuj podnech, který určuje, po kolika dnech od posledního importu ceníku se mají zablokovat objednávky. Standardně je nastavena hodnota 7 dní.

·        Při vytváření nové objednávky, nebo opravě rozpracované se kontroluje stáří naimportovaného ceníku. Pokud je aktuální, probíhá objednávka běžným způsobem. Pokud je starší, ale jeho stáří nepřekročí počet dní podle nastavení v číselníku partnerů, zobrazí se informace o stáří ceníku, a máte možnost nahrát nový, nebo pokračovat v objednávce se starými daty. Sokud stáří ceníku překročí limit z parametrů, není již možné objednávku vytvořit, a musí se Naimportovat nový číselník zboží. pokud zvolíte naimortovat nový číselník, provede se import ceníků ihned.

·        Při opakovaném exportu objednávky je nutné zadat číslo exportované objednávky, jinak se export neprovede.

·        Soubor Novinek se otevírá z menu nápověda přímo v asociované aplikaci.

·        V seznamu zboží pro objednávky přibyla informace o akční ceně a platnosti akce.

·        Při zavírání okna Objednávky je potlačen dotaz na vytvoření objednávky. Automaticky se předpokládá, že se má vytvořit nová objednávka. Pokud si nepřejete  objednávku vytvořit, musí se při potvrzení datumu stisknout tlačítko Storno. Tím je zajištěno, že si nemůže pracovník omylem vymazat rozpracovanou objednávku.

·        Omezen výskyt upozornění na přepočet minimálního balení v objednávce.

·        Po ukončení objednávání po registrech se nastaví na aktuální položku. Dříve se nastavovalo na začátek seznemu.

·        Do číselníku partnerů byl přemístěn údaj Řetězec a Katalog. bude tedy možné mít pro každého dodavatele jiné nastavení těchto parametrů. Současně byl upraven i import, aby měly přednost nastavení z pčíselníku partnerů. teprve v případě, že nejsou vyplněny, použije se nastavení z číselníku prodejen.