(novější verze jsou výše)
!!! Verze CIS 6.00.00 a vyšší vyžaduje při přechodu z verze nižší než CIS 6.00.00 instalaci nového podpůrného prostředí PBDK2019.MSI. Instalátor i popis nalezenete na našich stránkách pro stažení verzí. !!!
Součástí programu je i nové prostředí. Pokud používáte standardní konfigurace, dojde při prvním spuštění k nakopírování nových souborů do adresáře c:\sybase\Powerbuilder19. V případě, že po instalaci nové verze se některá okna nezobrazí ve správné velikosti, nakopírujte obsah adresáře c:\cis\powerbuilder19 do adresáře c:\sybase\powerbuilder19 (případně na místo, kde máte původní deploymentkit nainstalován). V případě problémů kontaktujte p. Gregora, 603 546 412.
Sestavy-Do data - Nový vzor č. 26 Potvrzení o zdanitelných příjmech ze závislé činnosti a sražených zálohách na daň, dále nový vzor č. 5 Potvrzení o zdan. Příjmech ze závislé činnosti na základě dohod o provedení práce, nový vzor č. 2 Potvrzení pro uplatnění nároku na d.zvýh.,
Pro COOP Zábřeh jsou povoleny písmena v importu Geco.
Na kartě MIS přibyl údaj Jakost. Pro COOP Hořovice v případě jeho vyplnění se zobrazí také na cenovce.
Dohledání volných PLU bylo rozšířeno i na pětimístná PLU.
Legislativní změny pro modul Mzdy od 1.1.2023
Ve smyslu zákona č.187/2006 Sb. o nemocenském pojištění – rozhodný příjem pro účast na nemocenském pojištění se zvyšuje na 4.000,- Kč.
Roční vyúčtování daně - za rok 2022 lze opět uplatnit slevu za umístění dítěte, což je sleva na pokrytí výdajů za pobyt dítěte v MŠ nebo jiném zařízení péče o děti předškolního věku. Slevu může uplatnit 1 z rodičů max. až do výše min. mzdy za každé vyživované dítě, což je pro rok 2022 16.200,- Kč. Nově lze uplatnit slevu za zastavenou exekuci ,výše slevy je 30% z každé zastavené exekuce, max. 450,- Kč.
Roční vyúčtování daně - za rok 2022 je nárok na bonus při min. výši ročních příjmů 97.200 (6*16.200,-).
min. mzda se zvyšuje –z 16.200,-Kč na 17.300,- Kč měsíčně nebo 103,80 Kč za hodinu (pro stan. týdenní pracovní dobu 40 hodin)
průměrná mzda pro rok 2023 – 40.324,- Kč
max. strop pro SP – 1.935.552,- (48 násobek průměrné mzdy
vyměř.základ pro platbu zdrav.pojistného osobám, za které je plátcem stát – 14.074,- Kč, platba státu se zvyšuje na 1.900,-Kč
nárok na měsíční bonus v r.2023- při příjmu alespoň ½ min. mzdy, tedy 8.650,- Kč
nové výše zaručené mzdy pouze pro 1. a 8. skupinu prací – v 1. skupině 103,80 na hod. (17.300,- měsíčně), v 8. skupině prací 207,60 na hod. (34.600,- měsíčně)
příplatek ke mzdě za práci ve ztíženém prostředí – nejméně 10% z min. mzdy, tj. alespoň 1.730,- Kč. Hodinová sazba příplatku pak vychází minimálně na 10,38 Kč.
nové údaje pro poskytování náhrady během nemoci a karantény
red. hranice pro nem. dávky – 1.- 1.345,- Kč, 2. – 2.017,-Kč, 3. – 4.033,- Kč
red. hranice pro 14dní DPN – 1. – 235,38 Kč, 2. – 352,98 Kč, 3. – 705,78 Kč
nové údaje pro účely zákonných srážek ze mzdy – životní minimum(ŽM) – 4.860,-, norm. náklady na bydlení (NNB) se zvyšují na – 15.597,-.S tímto se mění výpočet základní nezabav.částky – místo ¾ součtu ŽM+NNB se budou počítat jen 2/3. Také částka na vyživovanou osobu se nově bude počítat ne jako 1/3, ale ¼ základní nezabavitelné částky. Při výpočtu se nově bude pracovat s 1,5 násobkem nezabavitelné částky, zatímco dříve se pracovalo s dvojnásobkem nezab.částky.
rok 2023 - prac.dnů, fond prac. doby pro 8 hod. pracovní dobu je 2000 hodin, pro 7,5 hod. PD je 1875 hodin .
Již při lednových prezidentských volbách bude nově platit, že odměny pro členy okrskové vol.komise a členy zvláštní volební komise budou osvobozeny od daně, tedy i odvodů SP a ZP. Využívejte pro zadání odměny ve volbách výběru na Prac.poměry –Mzdy1 přes Výkon funkce = Volební komise, pod tímto polem se zobrazí nové políčko pro výběr funkce – vybírejte z prvních 4 polí začínajících KV.
Sestavy-Do data – pro rok 2023 zakomponován nový vzor č. 27 roční sestavy Výpočet daně a daňového zvýhodnění.
Pro Jednotu Tábor – při měsíční uzávěrce do 1/2023 se bude nově nastavovat nárok na dodatkovou dovolenou dle jejich požadavku.
Není doporučené měnit číslo pracovníka na obrazovce zadávání hesel. Pokud jej však potřebujete změnit, zobrazí se po jeho změně upozornění na postup, který je potřeba dodržet, aby se na obrazovkách správně ukazovalo jméno pracovníka, který měnil data:
„Pro správné zobrazování jména pracovníka na obrazovkách projektu je potřeba ještě znovu nasadit tohoto uživatele s jinou identifikací ale s původním číslem pracovníka.
Tomu pak následně nasaďte stav Zakázaný.“
Sestavy-Měsíc-Pojistné – Přihláška/odhl. k nemocenskému poj. ‑ doplněna možnost vyfiltrovat tuto sestavu údajem Datum vytvoření formuláře. Pokud odesíláte několikrát za měsíc, abyste snadno odfiltrovali a vytiskli ty poslední odeslané věty.
Opraven výpočet nároku dovolené u zaměstnance, který v průběhu roku vystoupil a zase znovu nastoupil.
Bylo opraveno odesílání výplatnic s individuálními hesly mailem. Ve staré verzi se zaheslovávala i některá PDF s výplatnicí, která měla zůstat bez hesla.
Dle požadavku Jednoty Volyně – upraven jejich Mzdový výměr.
Pro Jednotu Uherský Ostroh – oprava výplatnice (tisk datumu narození a daňových slev).
Číselníky – Převodník prodejen – středisko (S3) se doplňuje dle prodejny (P3)
Platební kalendář – při generování PFa možno nastavit, aby faktury byly vyřazeny z účtování
Faktury – Zpracování záloh – Vyúčtování záloh – Přijaté – pro vytvoření DD k uhrazené záloze (PFa) nově k dispozici tlačítko Generuj DD k záloze (PFa)
Pro Jednotu Uherský Ostroh upraveny formuláře pro vystavené faktury č. 1, 2, 14, 15, 23 a 24.
Pokladna – pořízení pokl. dokl. – přednastaven výběr z číselníku partnerů pokladny
Obecný – Import dobíjení – ICP: do řádků dokladu byl doplněn název operátora, po importu se k tomu nabídne ještě jedna rekapitulace, a to dle prodejen a operátorů
Připraven nový import dokladů v Obecný – Importy dokladů – Pokladní systémy – Pokladní systém V (BOSS) – 5. Účetní položky (XLS)
Připraven nový import – Obecný – Importy dokladů – Banka – úhrady poštovních poukázek – nově ČSOB ze souboru XLS
V importu Hostex pro Zábřeh se doplňují registry na 4 místa nulami zleva.
Pro Uherský Ostroh se povoluje při zápisu do archívu rozdíl mezi hlavičkou a položkami dokladu na do 15,-Kč.
Je připraven import DL a dobropisů z BOSS pro připojení dodavatelů bez datových souborů a pro párování faktur Uh. Ostroha.
Pro Kamenici se v přecenění z DL dohledává cena v historii cen pouze po inventuru.
Do zákaznických akcí přibyl typ Zlevněná cena naCOOPka. Tento typ se použije pro výhodnější ceny pro zákazníky využívající aplikaci naCOOPka. Princip je shodný, jako u standardního typu Zlevněná cena. U tohoto typu se žádné zákaznické body neodečítají.
Pro COOP Uherský Ostroh se při prvotním imortu faktur EDI vybírají účty dodavatelů i účet družstva podle předvoleného paramatru. Nezobrazují se tak okna pro zadání bankovního účtu. Okno se zobrazí pouze v případě, že se nepodaří bankovní účet nalézt.
V menu Nastavení / Modul 13 Evidence majetku byly aktualizovány programy prvotního nahrání dat pro Uherský Ostroh.
Na obrazovkách všech sestav je možnost převodu sestavy do PDF a její odeslání mailem. Před odesláním položí program dotaz, komu má být sestava odeslána. V PORS je možnost si vyžádat, aby u jednotlivé sestavy dotaz nebyl pokládán a sestava byla vždy posílána na předem pevně určenou adresu nebo na adresu vybíranou z databáze CIS.
Pro správnou funkci odesílání sestav musí být nastaven IT pracovníkem v programu CIS19 - Údržba odesílatel mailů pro tento modul s ID = 13.
Aby bylo možné z PC odesílat šifrované maily musí na něm být nainstalovaný Visual C runtime. Není-li naistalován, hlásí CIS při odesílání mailu chybu 14. Pokud nebyl tento program naistalovaný již společně s instalací Windows, lze jej stáhnout ze serveru PORS:
https://pors-sw.cz/stazeni/pos/instalace/runtime/VC2015-2022/
Sestava – Inventurní – EM-111 – umožněn oboustranný tisk (rozdělení prodejen na jiný list) – sestava EM-111D.
Připojení Písemností ke kartě majetku – možno v jednom kroku zavést písemnost do databáze a zároveň ji připojit ke kartě (bez použití menu Systém – Písemnosti)
Prodloužení mimořádných odpisů i pro roky 2022 a 2023.
Políčko pro využití korespondenční adresy na obrazovce pro odesílání složenek bude při prvním najetí zaškrtnuté. Pokud jej odškrtnete, budou se složenky odesílat na základní adresu. Pokud zůstane políčko zaškrtnuto, odesílá se složenka na adresu uvedenou v korespondenční adrese. V korespondenční adrese musí být uvedeno jméno. Pokud jméno v korespondenční adrese uvedeno není, posílá se složenka standardně na běžnou adresu.
Zápočet – Oprava číslování nových zápočtů. U některých uživatelů při sestavení nového zápočtů se vyskytlo náhodně, že nový zápočet se začal číslovat od 1. Prověřte, zda u vás tato situace nenastala. Pokud ano, tak je nutno tento chybně očíslovaný zápočet stornovat na menu: Zápočet-Zaúčtování-Přehledy-Oprava, tlačítko Storno zápočtu. Volbu zrušení zápočtu zvolte: NE=Výmaz zápočtu z DB. Poté je potřeba zápočet sestavit znovu.
Vzhledem ke zvýšení ochrany dat a zavedení možnosti používat silná hesla je heslo nyní citlivé na velká a malá písmena. Při jeho zadávání dejte pozor, zda nemáte zapnutý CapsLock.
Doposud byla hesla uložená do DB převáděna na malá písmena.
Na obrazovku přístupových hesel v Základních číselnících byly přidány čtyři nové údaje. Nově je zde možné zaškrtnout, že je požadováno silné heslo. To pak musí obsahovat velká i malá písmena i číslice. Dále je zde možné zaškrtnout, od kdy heslo platí, za jakou dobu se jeho platnost ukončí a za jakou dobu se vydá upozornění. Pokud nejsou tyto údaje použité, vše funguje jako dříve.
Proto je heslo nyní citlivé na velká a malá písmena. Při jeho zadávání dejte pozor, zda nemáte zapnutý CapsLock.
Do menu „Systém“ všech modulů byla přidána položka „Změna vlastního hesla“. Zde je možné změnit vlastní heslo, pod kterým je uživatel právě přihlášen. Program se pak automaticky přihlásí pod novým heslem. I tak je vhodné program ukončit a přihlásit se novým heslem. V případě, že používáte silná hesla, je potřeba dodržet pravidla pro jejich vytváření. Pokud je nasazeno, od kterého datumu heslo platí, datum se změní na aktuální ze dne změny. Změna datumu platnosti se neprovádí pro uživatele s pasivní licencí, kteří nemají právo do dat zapisovat.
Byly drobně upraveny hlavičky sestav.
Byl opraven program, aby insolvence se do příkazu k úhradě zapisovala s účtovacím předpisem shodným jako exekuce. Pak při zpracování výpisu z banky by se účt. předpisy měly dotáhnout automaticky.
U zaheslovaných výplatnic rozesílaných mailem bylo nastaveno oprávnění pro jejich tisk.
Sestavy-Matrice-Prodejny dle instruktorů – rozšíření tisku o údaje Typ PPV, Nástup, Výstup
Personalistika-Sestavy ‑ Končící platnosti zdravotních prohlídek – již se na sestavě nezobrazují zaměstnanci, kteří dříve vystoupili.
Od 1.10.2022 je další navýšení nezabavitelných částek pro výpočet srážek ze mzdy – dochází ke zvýšení normativních nákladů na bydlení (NNB) o 4.500,- Kč dle novelizace zákona o státní sociální podpoře. Současně se novelizuje samotné nařízení o nezab. částkách, podle jehož nového §4 odst.2 se pro účely výpočtu srážek ze mzdy použije pouze polovina této částky, tj. 2250,- Kč. Aktuální výše NNB s účinností od 1.10.2022 dosahuje v souhrnu výše 10185,- Kč.
V číselníku zboží byl rozšířen údaj Přep.koef.mno.vstup PD a Přep.koef.mno.vstup MIS na 8 desetinných míst.
Pro COOP Uherský Ostroh se při importu EDI souborů rozlišuje předvolený adresář pro faktury iCOOP a DLC. iCOOP použije proměnnou 06i_200_pd2, DLC 06i_200_pd3, ostatní importy používají standardní proměnnou 06i_200_pd. Nemusí se tak při importu přepínat do jednotlivých adresářů.
Pro COOP Uherský Ostroh se zpracovávají importy EDI faktur odděleně pro iCOOP a DLC. Jednotlivé soubory pro další zpracování se ukládají vyždy do odpovídajících podadresářů ICOOP nebo DLC.
Pro COOP Vimerk se v importech faktur plní do údaje SCE hodnota údaje NCE a koeficient se nastavuje na 1. Při založení nového zboží se automaticky nastavuje skupina koeficientů 999 – Zatížení v NCE.
V importech číselníků a dodacích listů byl rozšířek koeficient kalibrovaného zboží (a přepočtu) na 8 desetinných míst.
Do sestavy korunových prodejů za období přibyly součty za všechny prodejny.
Pro Prahu západ je možné dělat integraci do účetnictví i pod pasivním uživatelem.
Pokud se otevře sestava PSR z průzkumníku, dojde automaticky po zavření sestavy i k zavření okna.
Pro účely odesílání složenek je nyní i rodné číslo obsahující jen mezery pokládané za prázdné rodné číslo.
Nový import Zlámalíková pro Toužim ve struktuře XLSX. Číslo importu je 220, kódové stránky 0.
Pro Prahu západ je v menu Sklad\Stavy zásob podle EAN možné prohlédnout aktuální stav zásob podle jednotlivých EAN kódů. Tato data se aktualizují každý den. Mimo aktuální zásoby (resp. Zásoby z posledního přenosu) lze zobrazit i stav zásob v den inventury před inventurou a po inventuře. Nad tímto prohlížečem je možné i zobrazit sestavu za daný den. Názvy zboží jsou zobrazeny tak, jak jsou evidovány na prodejně. Na tato data budou postupně navázány další sestavy týkající se zásob. Ostatním družstvům budou tyto sestavy dostupné po dokončení a odladění celé sekce.
V menu Importy\Importy POS\Import stavů EAN je možné naimportovat stav zásob podle konkrétních EAN kódů. Import probíhá také automaticky v rámci ranních importů.
Program je připraven pro promoakci Včelí medvídci.
Sestavy-Měsíc-Pojistné – Přehled přihlášek, odhlášek pro OSSZ – do položek pro filtrování přidán Datum vytvoření, abyste si mohli odfiltrovat jen položky vytvořené a odeslané v závislosti na datumu.
Odesílání výplatnic e-mailem – optimalizace programu, abychom se vyhnuli chybám při neexistenci externího programu.
Pro COOP Velmez – doprogramována možnost zadávání zdravotního volno (přes položku Hrubých doplňků – osobní volno). Při uzávěrce do září 2022 by se měly obsadit nároky zdrav. volna na matrici u zaměstnanců na HPP, kteří mají již odpracované aspoň 2 roky. Poté v dalších uzávěrkách se bude nárok doplňovat jen u lidí, kteří splní tuto podmínku. Pokud je vyplněný nárok, pak lze vyplnit na hrubých d. do náhrad čerpání zdrav. volna. Jako zdravotní volno se to bude ukazovat i na výplatnici. V menu Sestavy-Měsíc-Čisté je sestava Čerpání osobního (pro Velmez zdravotního) volna po jednotlivých měsících.
Faktury – Přehled/Opravy – úprava ve výpisu účetních položek pod klapkou ÚčD a Rekap: řešení pro použití stejného interního čísla dokladu, nově se vypisuje i převod daňových účtů z dokladu AO, při rozúčtování či doúčtování se vypisují i budoucí období.
Číselníky
– Účtovací předpisy –
Odlišnosti v plnění účetní položky – další varianta:
Např. pro rozúčtování bonusu po prodejnách podle odebraného množství za období.
Pro přípravu zavedení možnosti používat silná hesla je rozšířena tabulka autorizací o příslušné údaje. Vlastní rozšíření programu proběhne v další verzi. V této verzi je proto nutné provést převod DB na tuto novou verzi.
V menu byla zrušena položka „Nájmy“, kterou nyní již nikdo nepoužívá.
V menu Ostatní byla zrušena položka Omezení prodeje.
Na obrazovce zadání složenek se může zaškrtnout políčko nahoře „Použít korespondenční adresu“. Pokud nebude zaškrtnuto, posílají se složenky jako doposud na základní adresu. Pokud bude políčko zaškrtnuto, odesílá se složenka na adresu uvedenou v korespondenční adrese. V korespondenční adrese musí být uvedeno jméno. Pokud jméno v korespondenční adrese uvedeno není, posílá se složenka standardně na běžnou adresu.
V číselníku rozbalů je možné zadat Datum od nižší, než je aktuální.
Na Kartě mis přibylo tlačítko Založ sklad. karty, které umožní vytvořit skladovou kartu na prodejny, které tuto skladovou kartu ještě nemají.
Pro Novou Paku je upraven export popisek z intranetu. Popisky se párují podle dodavatele aktivního v MIS.
V dávce Přímý tisk/poslání na pok je upraveno, aby se číselník nevytvářel pro pokladny, které nemají nastavenu dávkovou komunikaci. Sníží se tak počet přenášených souborů. Současně byl v této dávce upraven export cenovek.
V sestave OS_100 Akce přibyl název akce.
Vmenu Importy\Importy POS\Import výkazů provozoven je možné naimportovat výkaz provozovny. Import se spouští také automaticky v rámci importu denních závěrek.
V menu Sklad\Výkazy provozoven je možné prohlížet výkazy prodejen, které prodejny automaticky posílají na centrálu. Pro povolení přenosu výkazů kontaktujte autory projektu.
V importu pevných cen z excelovského souboru se vypouštějí vylistované položky. Pokud má položka ve sloupci Vylist (sloupek G v excelu) hodnotu 1, položka se již do pevných cen neimportuje. Pokud se v tomto sloupku nachází jiná hodnota, nejedná se o vylistování, a položka se naimportuje.
V menu Údržba je možné provést kontrolu skupin koeficientů na prodejně POS. Součástí je i export pro jeho aktualizaci v POS.
Export Přehledu ZP podle zdrav. pojišťoven – opravena struktura výstupního souboru pro Všeobecnou zdrav. pojišťovnu 111.
Na prac. poměrech na Mzdy1 při výběru Výkonu funkce "volební komise" se zviditelní pod tím další řádek pro výběr všech uvedených možností – buď jen pro komun. volby KV, nebo pro souběh KV a I.kola voleb do senátu nebo pro souběh KV s oběma koly voleb do senátu. Pak na hrubých doplňcích na záložce OON po kliknutí na ? vedle tlačítka Funkční odměna-volby se do pole OON - odměny a doplat. automaticky doplní správná odměna.
Úprava v textech hlavičky sestav kontrolních opisů tištěných z přehledů na menu Položky: Faktury, Bankovní výpisy, Pokladní doklady, Obecné doklady a Zápočty.
Oprava chyby na původní správný výpočet – při stanovení nároku dovolené u lidí, kteří v průběhu roku marodili.
Export Přehledu ZP podle zdrav. pojišťoven – opraveno jméno výstupního souboru na ICO(8znaků).00p
Vláda nařizuje s účinností od 1.7.2022 podle § 9 odst. 2 zákona č. 110/2006 Sb., o životním a existenčním minimu: Částka životního minima jednotlivce činí měsíčně 4620 Kč, což bude mít samozřejmě dopad do výpočtu nezabavitelných částek pro exekuce, insolvence.
Na seznamu Položky (v menu Faktury, Banka – Výpisy, Pokladna, Obecný):
byly zvýrazněny nadpisy pro lepší rozlišení, kde se údaj v seznamu nachází – zda v řádku dokladu, v hlavičce dokladu nebo v ZL
byla přidána tlačítka pro možnost zobrazení prvotního nebo účetního dokladu
Byla upravena integrace do účetnictví pro Prahu západ.
Do nastavení promoakcí přibyl údaj Možno vydat, který určuje, kolik dárků se může na prodejně vydat. Po dosažení tohoto počtu se neumožní dárek na prodejně vydat.
Export promoakcí byl rozšířen o počet vydaných dárků.
Byla upravena sestava MIS_280 Stavy vína na prodejnách. Nyní se kód vína vyhodnocuje ze samostatného údaje Kód vína z číselníku zboží.
Na prohlížeči promoakcí je nová sestava Položky a dárky z promo – excel, která vyexportuje seznam prodaných položek promoakce a seznam vydaných dárků do jednoho excelovského souboru. Soubor se nachází v adresáři MIS\DOKLADY\PROMO. Tento export se využije např. pro promoakci Chesterfield 2022.